מהו גישור?

מהו גישור ? כלים גישוריים שכל אחד צריך

החיים שלנו מלאים בקונפליקטים, בסכסוכים ובמשא ומתן. בכל מקום בו יש אנשים, ישנם קונפליקטים. זה קורה לנו כל יום, כל היום – מול בן או בת הזוג, מול הילדים, השכנים, החברים לעבודה, הבוס, המוכר בחנות, המרצה או נהג המונית. חלק מהקונפליקטים האלה הופכים למחלוקות ואף לסכסוכים. לעתים הם מגיעים לבית משפט, כשכל צד מצויד בעורך דין והתוצאה נמצאת בידיים של שופט. הגישור מציע דרך אחרת לחלוטין.

גישור בהגדרתו הפשוטה הוא תהליך לפתרון מחלוקות בין אנשים. הייחוד בגישור וסוד כוחו, לעומת ההליך המשפטי, הוא שהפתרון אליו מגיעים בסיום התהליך הוא פתרון המוסכם על כל הצדדים ושהוא מושג בהסכמה ולא בכפייה. במקום “אני אתבע אותך” הגישור דוגל ב-“אני אדבר איתך“.

את התהליך הגישורי מוביל המגשר שחייב להיות אדם ניטרלי ומטרתו היא לעזור לצדדים ליצור דיאלוג ביניהם, להבין את האינטרסים המשותפים להם. ואלו המנוגדים ולעזור בהעלאת רעיונות יצירתיים שיגדילו את העוגה ויאפשרו לצדדים לקבל אף יותר משציפו לקבל בתחילת הסכסוך.

הגישור שונה מהליכי בוררות, שיפוט או פישור בכך שהוא מצליח לייצר מנגנון הבונה מערכת יחסים חדשה, פרקטית וטובה יותר בין הצדדים המעורבים בסכסוך. בתהליך הגישור משמש המשבר לבסיס לצמיחה משותפת, לפירוק מוקשים ולצמיחה. במקום להקצין עמדות ולכופף ידיים, יוצר המגשר עבור הצדדים את הפלטפורמה ליצירת הסכמות משותפות שיגיעו מהם, בקצב ובניסוח שמתאימים להם. אף צד בסכסוך המגיע לתהליך גישור לא יחתום על ההסכם הסופי עד שיהיה שלם ובטוח איתו. 

זה לא תמיד קל כמו שזה נשמע. לעתים מגיעים הצדדים לחדר הגישור טעונים בקשת רחבה של רגשות האחד כלפי השני, מעלבון דרך כעס ועד אכזבה ונקודת הפתיחה לא עושה רושם של מבשרת טובות.  אבל דווקא ברגעים כאלה מתגלה תהליך הגישור על כל יתרונותיו, כשהבולט שבהם הוא מתן אפשרות לשני הצדדים לשחרר את כל הרגשות האלה עד שהם מובילים למציאת האינטרסים המשותפים. אז גם כשנראה שהמצב חסר סיכוי, מגיע הרגע בו נופל האסימון לאחד הצדדים והוא מביא לשולחן גישה או הצעה חדשה שיכולה להוציא את העגלה מהבוץ. הכלים שבהם משתמשים מגשרים בדרכם להביא את הצדדים להסכם הם כלים פשוטים ולא מורכבים. כלים שיכולים לעזור לכל אחד מאיתנו גם ביום יום של חיינו, הנה כמה מהמרכזיים שבהם:

להפריד את האדם מהבעיה

סכסוך עם אדם אחר ברוב המקרים גורם להתפתחותם של רגשות שליליים, לעתים בעוצמה גבוהה, כלפי אותו האדם. רגשות מהסוג הזה מונעים מאיתנו להתבונן בסיטואציה באופן אובייקטיבי. לא צריך לבטל את הרגשות, אבל כדי להגיע לפתרון על המגשר לגרום לכל אחד מהצדדים המסוכסכים לבודד אותם ולמצוא את האינטרסים המשותפים לשני הצדדים. הדבר נעשה בדרך של סיעור מוחות והעלאת פתרונות יצירתיים.

שתף את שני הצדדים בתהליך

עסקה טובה בכל משא ומתן היא עסקה ששני הצדדים יוצאים מרוצים ממנה. כאשר צד אחד יוצא בהרגשת הפסד, לא יעבור זמן רב עד שהדבר יוביל אותו ליצור עימותים וחיכוכים. בתהליך הגישור המטרה הברורה היא לשתף את הצדדים במטרה הסופית שהיא הסכם שמאפשר לשני הצדדים להרגיש כמנצחים ושהתוצאה הוגנת עבורם. כשהדבר הזה נמצא על השולחן מתגבשת בשני הצדדים ההבנה שיש להתחשב ברצונות ובמטרות של הצד השני, מה שמוליד שיח של שיתוף במקום שיח של יריבות. כל צד מבין כי האמון של הצד השני הוא מפתח בהשגת המטרות האישיות שלו ומכאן הדרך לפיתרון מתקצרת באופן משמעותי.

גלה מה כל צד מנסה להשיג בוויכוח

בוויכוח לשם הוויכוח אין שום תועלת. אם אדם נכנס לוויכוח בלי לדעת מה הוא מנסה להשיג ממנו הוא ייצא ממנו מתוסכל הרבה יותר. אחת השאלות המרכזיות אותה שואל המגשר את הצדדים בתחילת התהליך היא: לאן אתם רוצים להגיע? כן, זאת שאלה שעלולה לעורר המון פחדים וחששות ועדיין, היא חייבת להישאל אם בסופו של תהליך אנחנו רוצים להגיע להישג ולפתרונות ממשיים. 

לא חייבים לפתור הכל במקום – מותר לעצור

כשהרוחות מתלהטות ואל חלל האוויר נזרקות מילים קשות, לא חייבים לנסות לפתור את הדברים בכח. פיתרון סכסוך הוא תהליך, ולא זבנג וגמרנו ולכן לפעמים על המגשר לעצור את השיח, לקחת פסק זמן ולתת לצדדים לחשוב על הדברים לפני שהעסק יוצא לגמרי משליטה. כך עוזרים לצדדים להימנע ממצב בו הם אומרים דברים מהם אין דרך חזרה.

המהירות מהשטן

לפעמים עולים בחדר הגישור פתרונות שנראים נכונים מאוד ברגע בו הם נולדו, אבל נראים הרבה פחות טוב בחלוף יום או יומיים. על המגשר לשים את הפתרונות האלה בצד, לאפשר לצדדים לעבור תהליך של עיבוד והפנמה של הפתרון ואז לחזור אליו בהמשך ולוודא שהוא אכן הפתרון הנכון.

בשביל לקבל תשובות טובות צריך לשאול שאלות מעולות

ויכוחים רבים מגיעים למצב הכל כך מוכר לכולנו בו כל צד מתבצר בעמדותיו, לא מקשיב לצד השני ולא מנסה להתמודד עם הטיעונים שלו. כיפוף הידיים הזה לא יכול לייצר פיתרון בשום מצב ועל כן על המגשר לזהות את הרגע ולהתחיל לשאול את הצדדים שאלות שירחיבו את השיח ויאפשרו דיאלוג אמיתי. אפשר לשאול כל צד האם הוא הבין את דברי הצד השני, לעודד כל אחד מהם לשאול את הצד השני למה הוא בדיוק התכוון בטיעון זה או אחר ובאופן כללי לייצר דינמיקה של שאלות ותשובות שמפילות את כל החומות של העמדות ועוזרות להגיע אל האינטרסים.

לפרטים נוספים השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

השאר תגובה

הוידיאו החודשי

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא מחויבות

מלאו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

להתגרש בשלום

עקבו אחרינו בפייסבוק

מאמרים אחרונים

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא מחויבות מלאו פרטיכם ואחזור אליכם בהקדם

× מענה מיידי